30 Aralık 2014 Salı

KökTörükçe Fontlarım

Her hakkı saklıdır.
Soŋ Güncelleme: 15/2/2024


1988 yılından bu yaŋa KökTörük abacasıyla ilgileniyorum. Hep elle yazdığım KökTörükçeyi bilgisayarda da yazma isteğiyle, 1996, 2004, 2007, 2015, 2016, 2017 ve 2019 yıllarında olmak üzere yėdi ayrı KökTörükçe font yaptım. Daha soŋraları da defalarca bu fontları daha iyi ve kolay kullanılabilecek şekilde güncelledim. KökTörükçe severlere ücretsiz sunuyorum.

(Eski yöŋtem, donanımsal klavyeden harfler girilebilir ama harfler soldan sağa ilerler)

(Yeŋi yöŋtem, sanal klavyeden harfler girilebilir ve harfler sağdan sola ilerler)
  1. 1996 fontu: Radloff'uŋ fontundan esinlenerek 1996 yılında yaptım; sanki kesik uçlu kalemle yazılmış hissini vėrdim. Bu fontu bilgisayarda tasarlamak tam bir ayımı almıştı. YAPILMIŞ İLK KÖKTÖRÜKÇE FONTTUR. Geçen yaklaşık 30 yıl içerisinde bu font internette bayağı yayılmış, ve şu aŋ başkaları tarafından sıkça kullanıldığını, resmler, duvar kağıdları, döğmeler, takılar, tişörtler, kupalar vs... yapıldığını görüyorum.
  2. 2004 fontu: Rahat okunabilecek kalın Arial fontuna beŋzetmeğe çalıştım. Bu fontuŋ da bilgisayarda tasarımı 2004 yılında bir ayımı almıştı. Devamında 2022’lere kadar üzerinde düzeltmeler yaptım. Fonttaki üsükler, Köl Tigin ve Bilge Kagan yazıtlarındaki üsükleriŋ kıvrımlarını ve yüksekliklerini tamamen taşırlar.
  3. 2007 fontu: Hatt san'atıyla eskiden beri meşgul olduğum Çince ve Japonca'da kullanılan fırça hattına (Kai-Şu) beŋzetmeğe çalıştım. 2007 yılında tasarlamıştım. Çizimlerimi fonta çevirmede Ali Uluç yardımcı oldu.
  4. 2015 fontu: "Kesik Çentik Hattı" adıyla 2015 yılında tasarladığım ama bilgisayara 2020 yılında aktardığım bir font. Detaylı bilgi: https://kok-turk.blogspot.com/2016/08/gokturkce-hatt-calsmam-2008.html. Çizimlerimi fonta çevirmede Osman Alkan yardımcı oldu.
  5. 2016 fontu: "Koşan Yazı Hattı" adıyla 2016 yılında tasarladığım ama bilgisayara 2020 yılında aktardığım bir font. KökTörükçe'niŋ el yazısı diyebiliriz. Hızlı yazılır ve üsük içerisinde kalem kalkmaz. Detaylı bilgi: https://kok-turk.blogspot.com/2016/08/gokturkce-el-yazm-2016.html . Çizimlerimi fonta çevirmede Osman Alkan yardımcı oldu.
  6. 2017 fontu: "Ağır Fırça Hattı". Tasarım öyküsü 24 yılımı (1993 - 2017), bilgisayara aktarılması 8 ayımı alan bir font. Çince ve Japonca'da kullanılan fırça attına (Kai-Şu) beŋzetmeğe çalıştım. 2007'ye göre daha estetiktir. Detaylı bilgi: https://kok-turk.blogspot.com/2015/07/gokturkce-hatt-calsmas.html .
  7. 2019 fontu: 2004 yılında yaptığım fontuŋ ince halidir. Fonttaki üsükler, Köl Tigin ve Bilge Kagan yazıtlarındaki üsükleriŋ kıvrımlarını ve yüksekliklerini tamamen taşırlar.
  8. 2021 fontu: "Yumuşak Çentik Hattı", Kesik Çentik Hattınıŋ çentiğiniŋ sağdan yumuşatılmış hâli. Detaylı bilgi: https://www.kok-turk.blogspot.com/2016/08/gokturkce-hatt-calsmam-2008.html . Çizimlerimi fonta çevirmede Osman Alkan yardımcı oldu.
"Tuğrul Çavdar 2007" Fontunuŋ İlk Tasarımı (1993):
Soŋ Tasarım (2007)

"Tuğrul Çavdar 2015" Fontunuŋ Tasarımı:

"Tuğrul Çavdar 2016" Fontunuŋ Tasarımı:

"Tuğrul Çavdar 2017" Fontunuŋ Tasarımı:

"Tuğrul Çavdar 2021" Fontunuŋ İlk Tasarımı (1993):
Soŋ Tasarım (2007)


45 yorum:

  1. Mükemmelsiniz. Tarihimize gösterdiğiniz saygı, ilgi ve alaka için minnettarım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emeğinize sağlık. Ama sağdan sola yazmanı gerçekleştire bilsenız çok iyi olur!

      Sil
    2. Günaydın dostum, nasıl inidire bilerim?

      Sil
  2. Hocam emeklerinize sağlik hakkinizi helal edin. Umarim bize de öğrenmesi nasip olur.

    YanıtlaSil
  3. Bu güzel çalışmalarınız için Teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Tebrik ederim çalışmalarınızı hayranlikla okudum.

    YanıtlaSil
  5. Harika hizmetleriniz ve bizlere sunduğunuz bilgileriniz için ne kadar teşekkür etsek az. Saygı ve sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin sanatınız karşısında bizim yaptıklarımız hiçbirşey. Teşşekkür ederim:)

      Sil
  6. Tebrik ederim çalışmalarınızı MUHTEŞEM

    YanıtlaSil
  7. Esenlikler hocam . Ağır Fırça Hattı fontunu nasıl indirebilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ağır fırça, koşan fırça, çentikli kesik hatları henüz bilgisayar fontu olarak düzenlenmedi. Ben elimle yazıyorum şimdilik.

      Sil
  8. hocam eline sağlık bunları nereye atıyoruz

    YanıtlaSil
  9. Elinize sağlık çok teşekkür ederim. Ben fontları yükledim fakat fontlar yazmaya başladığım da Arial fonta atıyor bunun sebebi ne olabilir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Normal klavyeŋizle unicode fontları mı kullanmaya çalışıyorsuŋuz? Bilgisayarda Göktürkçe yazmak yazısını mutlaka okuyuŋ.

      Sil
  10. Emeğine sağlık,takipteyiz

    YanıtlaSil
  11. gururlanmamak elde değil. bizzat kendi günlüğümü sayenizde artık çeviri yaparak göktürkçe yazıyorum. tarihimizi unutmamak lazım...

    YanıtlaSil
  12. Tuğrul Çavdar Çalışmalarınız gerçekten gurur verici ve başarılarınızın devamını dilerim ben grafikerim ayrıca font yapımı ile de ilgileniyorum bu alfabeye bir katkım olmasınıda isterim yalnız göktürk alfabesinde rakam göremedim başarılar saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür éderim. Göktürkçe'de rakam yok maalesef. Ben Moŋgol rakamlarını kullanıyorum.

      Sil
  13. Gardaş resim üzerine yazı eklemek varmı burda?

    YanıtlaSil
  14. ���������� hocam bu ne demek

    YanıtlaSil
  15. Ellerinize sağlık hocam. Bu güzel eski dilimizi bizlere bu site vasıtasıyla ulaştırdığınız için, sayenizde azar azar öğreniyoruz :)

    YanıtlaSil
  16. Elinize Sağlık Teşekkür Ederim.

    YanıtlaSil
  17. Emeğinize Sağlık Hocam Güzel Bir Çalışma Oldu.

    YanıtlaSil
  18. Merhaba Tuğrul Bey, öncelikle bu alanda yaptığınız çalışmalar ve destekler için teşekkür ederim.
    Günümüz Türkçesinde kullandığımız ama Göktürkçede olmayan seslem/harfler için benzetme yöntemi ile harfler tasarlayıp eklense olmaz mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Bu konu ile ilgili görüşlerimi şuralarda anlattım:
      http://www.tamga.org/2019/01/kokturukcenin-baz-gokturkcecilerden.html
      http://www.tamga.org/2015/07/gokturk-alfabesi-yazm-sistemini-gunumuz.html

      Sil
  19. Öncelikle merhaba yazı fontu olarak unicode indirdip kurmak istediğimde normal latin harfleri gözüküyor latin alfabesi gibi soldan sağa yazılan şeyde gözüküyor nasıl düzeltebilirim yardımıcı olabilme imkanınız varmıdır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu normal. Aksi halde bu metinde hem Latin hem de KökTörük üsüklerini göremezdiniz: 𐰓𐰤𐰠𐰲𐰚𐰾𐱁𐰓𐰲𐰤𐱁𐰆𐰃𐰚𐰯𐱁𐰆𐰶𐰚𐰋𐰋𐰤𐰜𐰲𐰲𐰋𐰾𐰲𐰠𐰚𐰤⸱𐰾𐰤𐰚𐰲⸱𐰾𐰠𐰓𐰲

      Sil
  20. Çalışmalarınız, büyük takdir hakediyor.

    YanıtlaSil